KOMUNIKACJA

Koleje włoskie (kursujące nie zawsze punktualnie) dzielą się na: rápido (torpeda, tylko I klasa), direttisimo (ekspres pospieszny), diretto (osobowy), accelerato (lokalny). Drogi. Włochy posiadają rozwiniętą sieć drogową (ponad 285 tys. km) oraz 350 tys. km autostrad, m. In.: autostrada del Sole (Simplon-Domodossola-Milano-Reggio Calabria Torino-Venezia Milano-Genova Firenze-Mare (Pisa-Genova) Brennero-Bolzano- -Verona-Bologna Bologna-Ancona-Bari Napoli-Bari.

Na szosach szybkość pojazdów ograniczona jest do 100km/godz., na autostradach do 120 km/godz. Drogi szybkiego ruchu tzw. superstrady są bezpłatne (Firenze- -Siena ,,la Romea” – Venezia -Ravenna-Rimini). Na autostradach co 20-30 km znajdują się stacje obsługi (area di servizio) oraz automaty oznaczone literami SOS, umożliwiające wezwanie pomocy drogowej (soccorso stradale) i lekarskiej (soccorso medico). Koszt przejazdu autostradą jest zależny od długości trasy i pojemności silnika samochodowego.

My polecamy jednak nie kosztowne i monotonne autostrady, lecz szosy, doradzając jedynie wykorzystanie, dla skrócenia czasu przejazdu, odcinków autostrad: Battipaglia-Villa S. Giovannl, Ancona-Bari, oraz małego odcinka „Serenissima” z Wenecji (Mestre) do Padwy.

W większych miastach ruch jest bardzo utrudniony ze względu na zakazy wjazdu do zabytkowego centrum (Rzym), kłopoty z parkowaniem wozu (szczególnie w Wenecji) oraz obowiązujący ruch jednokierunkowy na wielu ulicach. Opłata za pozostawienie samochodu na parkingu strzeżonym za pierwszą godzinę jest wyższa, za następną i każdą kolejną niższa. Od 20.00 do 8.00 parkingi są nie strzeżone i bezpłatne. Znaki drogowe – takie jak w Polsce, towarzyszą im jednak napisy.

Podobne wpisy